گنجشک و خدا
گنجشک و خدا و آزمایش انسان - عطر خدا www.atrekhoda.com

گنجشک
روی بلند ترین درخت دنیا نشسته و چشم به آدمیان دوخته بود.
عده ای را خوشبخت دید و عده‌ای را بدبخت ، جمعی غرق در ثروت و جمعی دگر در فقر و تنگدستی ، دسته ای در سلامت و دسته ای به بیماری و ... هزاران گروه که هر یک را حالی بود ...
 
خدا گفت: به چه می نگری ؟
گنجشک گفت: به احوال آفریده هایت
 
خدا گفت: چه می بینی ؟
گنجشک گفت: در عجبم ، از عدل و احسان تو به دور است که عده ای بدین سان و عده ای ... !
 
خدا گفت : آیا پاسخی بر شگفتی ات میـابی ؟
گنجشک گفت : تنها بر این باورم که در حق آفریده هایت ظلم نخواهی کرد ...
 
خدا گفت : تندرستان را آفریدم تا به بیماران بنگرند و مرا برای سلامتی خود سپاس گویند ؛ و بیماران را تا نظر بر تندرستان انداخته ، با شکیبایی به درگاهم دعا  کنند که سلامت نصیبشان گردانم.
توانگران را آفریدم تا به تهیدستان بنگرند و مرا به واسطه توانگریشان شکر کنند و به فراموشی نسپارند تهیدستان را... و تهیدستان را که چشم به توانگران دوخته و مرا در رفع تنگ دستیشان بخوانند.
 
و این همه را آفریدم تا در خوشحالی و بدحالی ، در سلامت و بیماری و در هر حال بیازمایمــشان
هر که را به واسطه آنچه می‌کند سوال خواهم کرد ...

***

قرآن کریم / سوره آل عمران / آیات 140 و 141 و 142

وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ  وَ اللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ (140)
وَ لِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَمْحَقَ الْکَافِرِینَ (141)
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَ یَعْلَمَ الصَّابِرِینَ (142)

این روزگار را (با اختلاف احوال) میان خلایق می‌گردانیم تا خداوند مقام اهل ایمان را معلوم کند و از شما مؤمنان (آن را که ثابت قدم است) گواهِ دیگران گیرد. و خدا ستمکاران را دوست ندارد.(140)
و تا آنکه اهل ایمان را (از هر عیب) پاک کند و کافران را نابود گرداند (141)
آیا گمان می‌کنید به بهشت داخل خواهید شد حال آنکه هنوز خدا از شما آنان را که (در راه دین) جهاد کرده و (در سختی‌ها) مقاومت میکنند و صبر دارند ، معلوم نگردانیده است ؟!
(142)

واقعا واقعا واقعا یکی از زیباترین آیات قرآن همینه. توی 3 تا آیه بالا کلی حرف و پند و نکته هست. اونجایی که خدا داره میگه دلیل بعضی از مشکلات و سختی های شما اینه که مورد آزمایش قرار بگیرید تا درجه ایمان شما مشخص بشه. وقتی که میگه آیا گمان میکنید بدون آزمایش الهی وارد بهشت میشید ؟!!!

پس چقدر خوبه که همیشه حواسمون باشه که قرار نیست خیلی ساده و آسون بهشتی بشیم. اگه قراره بهشتی باشیم "باید" مورد امتحان و آزمایش خدای مهربون هم قرار بگیریم. یه کم صبر ، یه کم ایمان و یه کم توکل میخواد. دیگه هیچی ...
اصلا چه آزمایشی از این قشنگ تر (که به گفته خود خدای مهربون) باهاش قراره هم بهشتی بشیم ، و هم از هرگونه عیب و بدی پاک بشیم ؟؟؟!
2 تا دلیل قشنگ و خوب برای سختی هامون رو خدا اینجا گفته. (البته دلیل های دیگه هم داره سختی هامون ، که حالا صحبتش اینجا نمیگنجه)
به امید روزی که همه ی ما جزء اهل ایمان واقعی باشیم